Julafton

Klockan 09.00 gick larmet på mobilen igång. Nu fan är det julafton. Fast trött som jag var så hade jag inte riktigt det i tankarna när jag försökte komma ur sängen. På sista tiden har det vart elva uppstigning... om inte ännu senare så denna morgonen var tuff.
Hade det vart snö eller lite vitt ute så hade jag absolut kvicknat till lite fortare, men icke.. Jag gick in i duschen istället. Den platsen är ett säkert kort när det gällar att pigga upp sig.
Gjorde mig i ordning från topp till tå i stort sett. Missade naglarna, dem hann jag inte med "/ ..

Pallen kunde ligga en timme längre än vad jag gjorde.. men det fick han igen sen när Bengan kom för att hämta oss. Han var inte klar någon stans.. Så han fick fortsätta hemma hos dem.

Väl där höjdes stämningen av julen ett snäpp och när alla var på plats så började julkalaset.

Dopp i grytan var första etappen vid bordet. Jag fuska lite och doppa inte brödet. Åt lite Grönkål, Vörtbröd och kött istället. Palles tallrik var däemot ingen variation på. Grönkål och smörgåsar var det enda man kunde finna där ;)

Massa prat och ståhej innan Kalle Anka skulle börja.. jag får verkligen hålla med Palle om att detta var den segaste kalle anka någonsin.. kändes otroligt trögt.. Börjar väl bli till åren då man tröttnar på det.. men det är ändå det som får julkänslan på en högre nivå.
Därefter var det lite fika.. Jag spar mig och drack mest kaffe. Hade käkat ett och ett annat fikon under Kalle Anka så det var bra för min del.

Togs kort hela tiden och jag har säkert 200 kort på datan, bara från denna dagen.. Lägger upp i små miniatyrer där det bara är att trycka upp dem som ser roliga ut.

back to the moment.. nu var det dax att röra sig neråt Tv-rummet där julgranen stod med massa paket under.
Pallen *grrgrk..harklar* Tomten, kom med säck och lampa och kika in genom fönstret.. Sen var julkklappsruschen i fart.
Tog en bra stund och rimm hade nästan alla paket dessutom vilket var ännu roligare.
Vi hade som jag tidigare nämt en lott dragning om vem man skulle köpa paket till. Jag hade Lena och Bengan hade mig så av honom fick jag 4 st boda nova glas till min samling samt två små desertskålar som hör till.
Till ´Lena blev det  Lailas egen keramik. Eller det är ju inte hon som gör den, men jag antar att det förknippas mest med henne. Så en handgjord pajform och en salladsskål i limegrön färg fick hon av mig.
Jag tror alla lyckades väldigt bra med paket åt varandra, alla fick verkligen helbra saker och såg väldigt nöjda ut. Någon behövde byta något men sånt är lätt ordnat..

Efter det hela så var det dax att sno ihop julmaten, den var givetvis nästa färdig. Steka lite köttbullar, prinskorvar och grönkålen, sen var nog allt det andra redan förberett så det gick fort att få det fram på bordet.
Jag är en männsiska som hela tiden måste prova nya saker. Så jag lär mig aldrig vad jag tyckeer om och inte på julbordet. Och tro det eller ej... Jag åt min första sill denna jul. Ja som jag tyckte var god och som jag behöll utan att spotta ut den :D drömsill hette den. sillar i skagenröra ungeför, fast utan räkor och med sill då :P
Sen prova jag nog det mesta. inte alla sillarsorter och ingen janson, tog fusk-jansson när den ändå fanns ;)

Vi satt länge och tugga i oss maten. Var proppmätt när tallriken var tomm efter 2 vändor.

Som alltid tidigare när julklapparna är öppnade och maten är i magen så känns julafton över. Men inte denna.. Vi hade ju fortfarande vårat julklappsspel kvar och det såg nog många fram emot. Mest Palle tror jag.

Haha jag tror Palle och Fia var dem som hade blivit mest sura över att inte få några. Det lät så under spelets gång.
Jag har ju pissotur i spel så jag fick bara tre ynka paket.. men som det heter.. Har man otur i spel så har man tur i kärlek (A)

I alla fall så slog jag hem 2 tianlotter, en liten gris och ett pake choklad. Fick en korsordsbok av Davvan med. Han kände nog att han varken hade tid och lust för att pyssla med sånt. Men arbetslös som man är nu tyvärr så finner jag nog en och annan stund med sånt :)


Nu har jag nästan fått med det mesta. Givetvis så var detta inte allt, men de största punkterna som man har lite att skriva om.


Hoppas eran jul var lika mysig och bra som min :)


Sajsa, Fia och Pallen






2008-12-27 @ 22:31:30 Min dag Permalink


Kommentarer
Postat av: Sophie a.k.a Fia

Naaww, fina vi blev! Tack för en fin jul, vi ses imon:D



Puss o kram

2008-12-28 @ 02:02:57
URL: http://fiabus.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0