Chokladmuffins med vaniljkräm

I onsdags när jag kom hem från Varberg bakade jag lite. Trodde aldrig att jag skulle kunna det, i och med att våran frys är så liten. Men när jag frostade ut den så slängde jag en del onödigt och fick mer plats. Så nu ligger där 3 olika kakor i frysen varav denna är en av dem. Bakade även rågkakor, men dem är väl för nyttiga för att folk ska tycka om ;)

Recept



Vaniljkräm
1 äggula
2 msk strösocker
1 1/2 msk vetemjöl
1 dl mjölk
1 msk vaniljsocker

Muffins
125gr smör
75gr blockchoklad
2 ägg
1 1/2 dl strösocker
3 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver

Vaniljkräm:
Vispa ägg och socker pösigt. Häll mjölk och mjöl i äggsmeten och koka upp, och koka sen på svag värme tills det tjocknar. Kyl ner kastrullen i kallt vatten och tillsätt vanilj. Smaka gärna av så att ni får önskad smak av vanilj.

muffins:
Smälltsmöret och bryt ner chokladen. vispa ägg och socker pösigt och rör sedan ner det i chokladsmöret. häll sedan ner resterande.
Klicka ut i muffinsformar, hellst stora. Försök och göra ett hål i mitten och klicka i vaniljkrämen. Hacka 25gr blockchoklad och tryck ner i chokladsmeten runt vaniljkrämen.
Grädda i mitten av ugnen 10-15 min, beroende på formens stlk, 200 grader.

Servera den med lite grädde så blir det extra gott :)

2008-10-24 @ 09:43:20 Sajsa bakar/lagar mat Permalink


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0