Thaigryta med röd curry

Idag bestämde jag mig för att göra en thaigryta med röd curry. Själv älskar jag utlänsk mat, thai, kina, grekiskt osv..
Så nu gjorde jag om ett recept så att det skulle passa mig i smaken. Nu tycker Alx bara om röd cyrru så det fick bli med den kryddan.


Recept

  • 1 gul lök
  • 500 gram kyckling filé 
  • 4 msk olja
  • 1 tsk röd currypasta
  • 1 burk kokosmjölk (400 gram)
  • 5 dl kycklingbuljong
  • 2 msk fisksås
  • 1 burk bambuskott
  • 1 burk vattenkastanjer
  • 1 grön paprika


  • Gör såhär:
    Skala och hacka löken grovt. Dela kycklingen till matskedsstora bitar.
    Fräs lök och kyckling i oljan i kastrull eller wok.
    Tillsätt currypastan, kokosmjölk, buljong och fisksås. Låt koka fem minuter. Dela ananasen och paprikan i bitar, lägg ii grytan tillsammans med vattenkastanjerna och bambuskotten. Låt koka med ytterligare fem minuter. Servera med thairis.

    God blir rätten också med grön currypasta istället för röd.



     

    Röd currygryta


     

    2008-10-20 @ 13:17:24 Sajsa bakar/lagar mat Permalink


    Kommentarer

    Kommentera inlägget här:

    Namn:
    Kom ihåg mig?

    E-postadress: (publiceras ej)

    URL/Bloggadress:

    Kommentar:

    Trackback
    RSS 2.0