Håll kroppen frisk - dricke en smoothie!!

Igår satt jag, Alx,  Bengan och Lena och pratade om bra mat. Vad är egentligen bra mat och vad bör man äta/göra för att må bra!?
Dessa frågor satte fart i hjärnkontoret och under hela morgonen tills dess att jag orkade ta mig ur sängen, låg jag och grubbla på det.

Vi kollade på "Du är vad du äter" igår, med Anna Skipper. Alexander Konstantinulas var veckans person och behövde hjälp på traven med sin vikt.
Han skulle göra lite Smoothie på morgon eller till mellanmål. Men vi satt och tänkte på hur jobbigt det egentligen är.
" - Granatäpplen måste man väl fan åka till Borås om man ska få tag på" ( ALX)

Ja så är det kanske, det är inte lätt att få tag på allt detta som gör en smoothie. inte på Annas vis i alla fall.

Det var då jag fundera på vad man kan göra en bra och hälsosam smoothie på.
Var ju bara ödet som gjorde att aftonbladet lagt upp bra hälso smoothies med recept där ingredienserna kanske till och med finns här hemma just nu.
Så jag har tänk att dela med mig av dem till er. Och hoppas att ni känner er bättre på morgonen och får i er allt man behöver på en dag för att kroppen ska må bra.

Tanken med denna blogg var från början att ha mkt om hälsa och träning. Men det känns som detta är det första inlägget jag verkligen gör det.

Du behöver:

75 gram banan

2 dl lättmjölk

0.5 msk koncentrerad apelsinjuice

Gör så här:

Mosa bananen något. Kör den tillsammans med mjölk och apelsinjuice i en mixer. Häll upp drinken i ett vackert glas.

Du behöver:

4 dl frysta hallon

1.5 dl koncentrerad flädersaft

2 dl naturell yoghurt 3 % fett, ev låglaktos

Gör så här:

Kör hallon, flädersaft och yoghurt i en mixer. Häll upp i 2 vackra glas. Strö på lite jordgubbskulor.

Du behöver:

200 gram fryst mango i tärningar

4 dl jordgubbar frysta

5 dl vaniljyoghurt

1 msk limejuice färskpressad

2 msk socker

Gör så här:

Lägg mango, halvtinade jordgubbar, vaniljyoghurt, lime och socker i en bunke. Mixa alltsammans med en mixerstav. Häll upp i 4 höga glas.

Du behöver:

4 st apelsin

75 gram lime alltså 1 st

1 msk ingefära färsk, riven

2 msk honung flytande

4 dl Mild lättyoghurt, vaniljsmak (arla)

0.5 st apelsin i skivor

4 st pepparkakor


Gör så här:

Pressa citrusfrukterna.

Mixa citrussaften med ingefära, honung och vaniljyoghurt så det blir skummigt.

Häll upp i glas och dekorera med apelsinskivor och servera direkt med en liten pepparkaka till.


500 gram färsk ananas

2 dl utspädd ananasjuice

4 dl vaniljyoghurt

1.5 msk vit sirap

100 gram ananas att garnera med

Gör så här:

Skär bort skalet och dela ananasen i bitar. Frys ananasbitarna cirka 1 timma. Blanda ananas, juice, yoghurt och sirap i en matberedare och kör alltsammans i några sekunder.

Häll upp i 4 glas. Garnera med ananas.




// S A J S A
2009-02-20 @ 13:17:25 Hälsa Permalink


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0