Hjärnskakning

Då har man åkt på sin första hjärnskakning under vuxen tid..  Vad som hände turs jag inte förklara mer än att jag antagligen har svimmat och slagit i huvudet.. Varför minns jag heller inte? Nu har jag sansat mig lite, mår fortfarande illa och ser lite suddigt.. men skakar inte mer än i huvudet nu.


Kortvarig medvetslöshet är det tydligaste tecknet på hjärnskakning. En vanlig hjärnskakning är inte farlig, men du bör undersökas på sjukhus så att man kan utesluta en blödning i hjärnan. Du bör undvika hård fysisk träning samt alkohol för att ge hjärnan möjlighet att återhämta sig.

Hjärnskakning inträffar när hjärnvävnaden kommer i rörelse på grund av ett slag mot huvudet. Då kopplas delar av hjärnans funktioner bort tillfälligt och den som drabbas förlorar kortvarigt medvetandet. Ett kraftigt slag mot huvudet kan också leda till blödningar och svullnad i hjärnvävnaden eller ett brott på skallbenet.

Symtom

Det tydligaste symtomet vid en hjärnskakning är den kortvariga medvetslösheten. Om medvetslösheten varar längre än någon minut måste man misstänka en svårare typ av hjärnpåverkan.
Under timmar eller dagar efter en hjärnskakning har du ofta huvudvärk, yrsel, illamående, kräkningar och stark trötthet.

Symtomen brukar gradvis försvinna under en period på några dagar upp till en vecka.

En del personer får mer långvariga efterverkningar av en hjärnskakning i form av fortsatt huvudvärk, yrsel, trötthet, svårigheter att koncentrera sig, nedstämdhet och ljudöverkänslighet. Dessa symtom brukar inte vara knutna till någon synlig skada på hjärnvävnaden.

Egenvård

Hjärnan behöver lugn och ro för att återhämta sig efter en hjärnskakning. Du kan återgå till din normala verksamhet direkt, men ge dig tid att vila. Undvik hård fysisk träning, alkhol och uppgifter som är koncentrationskrävande så länge du känner av besvär.

2009-02-02 @ 21:10:55 Min dag Permalink


Kommentarer
Postat av: Mizie



Så snygg blogg du har, allt passar så bra ihop!

2009-02-02 @ 22:09:41
URL: http://mizie.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0