vaniljrutor med lingon och daim

Denna kaka låter kanske lite underlig. Lingon och Daim!?
Men saken är att de syrliga lingonen passar alldeles utmärkt till daimen som har en choklad % kola smak. De hårda daimbitarna gör kakan lite mer spännande när den kommer in i munnen.
Jag var från början lite skeptisk, men nu ångrar jag den inte en sekund.


I N G R E D I E N S E R           ( för 20 bitar )

150 g smör
2 dl socker
3 ägg
2 1/2 dl vetemjöl
1 msk vaniljsocker
1 tsk bakpulver
1 1/2 dl frysta lingon
2 bitar daim (56g x2)

S Å  H Ä R  G Ö R  D U

Rör smör och socker vitt och pösigt. Tillsätt därefter ett ägg i taget. blanda ihop det torra och rör försiktigt ner i smeten. Bred ut smeten på smörat bakplåtspapper i en liten långpanna ( 36x24 cm) eller i en stor med dubbel satts. strö över lingonen och daimen (ev hackade hasselnötter eller kokos).
Gräddas i ugnen 25 minuter på 175 graders värme eller tills kakan fått fin färg och att den vid stickprov är färdig.
Låt svalna och skär den därefter i bitar.
Kan serveras som den är eller i en större bit med vaniljsås.




Jag hade kokos på min som ni kan se på bilden. blev väldigt gott
Kakan blir ca 3 cm hög.
2009-02-20 @ 13:00:15 Sajsa bakar/lagar mat Permalink


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0