Fredagsstädning...suuuck + Kladdkaks Recept med apelsin och chokladbitar

Ja då var det helh mina kära vänner :D                   *ett glädjeskutt från min sida*

Men det är inte alltid en dans på rosor. Det ser ju alltid förjävligt ut här hemma på slutet av veckan och kommer det folk hit på helgen så är det skönt om man slipper skämmas över att man bor i en svninstia..
Jag borde inte klaga, bor i en liten lägenhet på 50 kvadrat, men det är nog så jobbig och har man en pedantisk mamma som fostrat mig så är det inte lätt att "städa lite"
Är väl som med min pojkvän.. "-idag ska ja inte dricka så mycket, någon öl eller så bara"...haha grabben är ju stenpackad varje gång ;)
Men nu när det är klart så är det mer än skönt. Älskar ett nystädat hem :D

Sitter här och får lyssna på en massa härlig musik, Alx sitter nämligen och bränner skivor till festen vi ska på imorgon och eftersom att han är familjens musik-master så hamna det rätt så sannorlikt i hans händer.

Ikväll ska jag göra lax till kvällsmat. Det är himla gott. Vi har lite bråk här hemma om hur den ska lagas till. Jag anser att såsen bör vara varm, och har en variant där man ungssteker laxen i en gräddig dillsås vilket blir supergott. Men Alx envisas med sommarmaten och vill ha en kall gräddfilsås med dill och rom.. och jag förlorar ALLTID "/


Blir en lugn kväll som jag sa tidigare med Let´s Dance hemma hos Bengan och Lena.
Just de... Haha folk undrar vilka Bengan och Lena är och vissa kan inte förstå varför Alx vill till sina föräldrar hela tiden. Sanningen är den att 85% av alla gånger så är det faktist jag som vill dit och inte Alx. Eller han brukar ju gå med på förslaget, men det är oftast jag som lägger fram det. Har man underbara svärföräldrar så är det supermysigt att dela filmkvällar med dem ibland. Jag har ju min älskling brevid ändå : ) <3

Funderar på att baka en kladdkaka med apelsin att ta med ikväll. Apelsinerna behöver ätas upp och choklad som skrotar i skåpet behöver bli uppäten den ok.





Sajsas Apelsin Kladdiga kladdkaka



(Bilden är från Ica kuriren, byter ut mot egen när den e färdig)



Ingredienser

2 ägg
2.5 dl socker

5 msk kakao
2 tsk vaniljsocker

100g smör
1 dl mjöl
1/2 tsk salt

1 apelsin
chokladbitar

Steg för steg

- Sätt ugnen på 175 grader


- Smält smöret i en kastrull

- Vispa ägg och socker tills det blir poröst

-Riv av skalet på apelsinen och krama ner saften i smeten
- Blanda samman med resten av ingredienserna

- Häll ner smeten i en brödad form

- Hacka choklad och strö över.
- Grädda i 15-20 minuter beroende på hur kladdig kladdkaka du vill ha.

- Låt svalna, garnera med florsocker och servera med grädde eller glass.


 

2009-01-16 @ 16:53:23 Sajsa bakar/lagar mat Permalink


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0