Sajsas Bullar, Recept

Nu har jag bakat bullar. Har ett lite mer annorlunda recept än det "vanliga" För det första har jag sirap istället för socker för att få bullarna lite saftigare. Har även lite vetemjöl special för att få saftigare också. Sen kan man alltid ha 3 dl mjölk och 2 dl grädde. Men denna gången hade jag bara mjölk här hemma!


Recept ca 40 st

100g jäst
5 dl mjölk
1 dl sirap
1 1/2 tsk salt
1 msk kardemumma
150 gr mjukt smör
16 dl vetemjöl
1 1/2 dl vetemjöl special

fyllning
Smör
kanel
socker
florsocker
vaniljsocker

Jag brukar variera, ibland har jag vaniljsocker i och ibland har jag utan. Går bra att bara ha vaniljsocker för att få vaniljbullarna. Men nu har jag gjort 50/50 med vaniljen.

(ett tips är att använda en te sil för att fördela vaniljsocker, florsocker jämt)


Värm mjölken så att den är 37 grader. lös därefter upp jästen. Tillsätt resterande ingredienser. Arbeta degen i 10 minuter i en matbredare. Har man ingen så arbeta i ca 12 minuter.
Låt sedan degen jäsa så att den blir dubbel, ca 1 timme. Dela upp degen i 2 delar för stora bullar och 3 för lite mindre. Kavla ut och bred på fyllningen. Låt sedan jäsa ytterligare 30-40 minuter.
Pensla på ägg och strö på rikligt med pärlsocker, mandelflan och hackade nötter går bra det också.
In i ugnen 8-10 minuter.

2009-01-29 @ 19:46:14 Sajsa bakar/lagar mat Permalink


Kommentarer
Postat av: Marielle

det är kul med alla dina recept goding! :D

dom ska jag allt använda ;)

2009-01-29 @ 20:55:21
URL: http://mariellerunesson.blogg.se/
Postat av: Anonym

Gaaah nu blev jag riktigt sugen på bullar, inte bra;)



Stort grattis till jobbet förresten! Hoppas att det går bra!?



Kramis

2009-01-29 @ 21:42:17
Postat av: SOPHIE

Öhm, det var jag som skrev ovanstående inlägg:P

2009-01-29 @ 21:43:47
URL: http://fiabus.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0