Scones

Har just vaknat upp efter en och en halvtimmes vilande.. Riktigt trött var och är jag. Ni vet då det riktigt värker i hela kroppen och då man känner sig så orkeslös så att man knappt kan lyfta en penna... det är inte roligt minsan..

Nu ska jag göra lite scones och te inför TV kvällen i soffan. Ska bli mums och antagligen lite snällare för min mage.




Tillagningstid: 15 min

Färdigt på: 25 min

Ingredienser

 100 g smör, rumsvarmt
8 dl vetemjöl
1 dl havregryn
5 tsk bakpulver
1 tsk salt
4 dl mjölk eller yoghurt
1 msk socker


Gör så här

1. Ställ fram smöret och låt det bli rumsvarmt. Sätt ugnen på 175 grader.

2. Rör samman alla ingredienserna till en kladdig deg. Var sparsam med rörandet!

3. Klicka ut 8 stora högar på en smord plåt. Platta ut dem lite med mjölade händer.

4. Grädda i mitten av ugnen cirka 15 minuter.

5. Servera gärna med lemoncurd och citrusmarmelad.

2009-01-14 @ 20:24:53 Sajsa bakar/lagar mat Permalink


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0