Presenttips

Jag satt just och fundera över presenter till en vän som snart fyller år. Och hon har verkligen allt..
Jag får idétorska varenda gång hennes födelsedag närmar sig eller när julklappen ska köpas. Vad köper man egentligen till en person som har allt!?

Och imorse kom jag på en utmärkt idé. Människan tycker om te. Varför inte köpa lite olika te-smaker i lösvikt och ge bort tillsammans med några snygga muggar!?
Får slänga med en påse Biscotti. Blir ju perfekt!



Biscotti


100 gram hel sötmandel
75 gram pinjenötter
4dl mjöl
3,5 dl strösocker
1 apelsin
0,5 vaniljstång
0,25 tsk bakpulver
1 nypa salt
2 ägg

Sätt ugnen på 175 grader (varmluft) annars 200 grader
Koka upp och skålla mandlarna. Häll ut på en plåt.
Rosta mandlarna i ugnen i ca 5 minuter, tills de fått färg. Hacka
Mandlarna och pinjenötterna grovt.
Tvätta apelsinen noga. Riv av skalat, och var noga med att inget vitt kommer med då det ger en besk smak.
Skär vaniljstången på längden och gröpa ur fröna.
Blanda allt förutom ägg på en bänkskiva och gröpa ur ett hål där du knäcker i äggen.
Knåda ihop till den deg och rulla ut till två rullar.
Baka dem i ugnen 15-20 minuter tills dem är genomgräddade och har fått fin färg.
Sänk ugnen till 150 grader.
Skiva längderna lite snett, ta ut ca 1 cm.
Torka kakorna i ugnen i ca 25-30 minuter. Dem ska vara helt torra precis som skorpor.
2009-03-17 @ 08:46:39 Mina tips Permalink


Kommentarer
Postat av: Monica

det är jobbigt med idé torka.. Men jag tycker det du ska ge är perfect.. Jag skulle gilla det... Kram

2009-03-17 @ 17:28:56
Postat av: Monica

det är jobbigt med idé torka.. Men jag tycker det du ska ge är perfect.. Jag skulle gilla det... Kram

2009-03-17 @ 17:29:42
Postat av: Anonym

Det är jobbigt med idé torka.. Men jag tycker det du ska ge är perfect.. Jag skulle gilla det... Kram

2009-03-17 @ 17:31:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0