Världens bästa mat

Här kommer en trevlig överraskning.

Det är den ledande näringsforskaren Gary Williamson, professor i funktionell mat vid Leeds university, som listat maten som "är essentiell för din livslängd".

Dessa livsmedel är fullproppade med polyfenoler, antioxidanter som saktar ner åldrandet och skyddar mot genetiska risksjukdomar som cancer och hjärtbesvär. Och till vår stora glädje har kaffe och mörk choklad lyckats ta sig in på listan över livsnödvändiga nyttigheter!

Jag skulle lätt kunna knepa ihop en smoothie med alla dessa underbara frukter och bär. Och av allt som är listat så finns det inte en enda råvara som jag inte tycker om. Det är ju suveränt. Både barns som vuxna kommer ha en positiv syn på detta. Jag har ju snackat lite om grönt te förut och det ska jag verkligen fortsätta med. Men svart te är även listat.

Detta firas med en mugg grönt te med smak av citron!! ;)




1. Äpplen
2. Björnbär

3. Svart te

4. Blåbär

5. Broccoli

6. Fullkornsflingor

7. Körsbär

8. Körsbärstomater

9. Kaffe

10. Tranbär

11. Mörk choklad

12. Grönt te

13. Apelsiner

14. Persikor

15. Plommon

16. Hallon

17. Röda vindruvor

18. Rödlök

19. Spenat

20. Jordgubbar

2009-03-16 @ 17:11:10 Hälsa Permalink


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0